www.turistickyweb.cz

Památník Vojtěcha Sedláčka v Javornici

Přední Ochoz

Zobrazit všechny snímky >

Tento výlet nenabízí dramatické přírodní scenérie ani prohlídky zámků či hradů. Provede nás malebnou přívětivou krajinou v podhůří Orlických hor. Krajinou kde ani uprostřed sezony nepotkáváme davy turistů krajinou kde se můžeme na chvíli vžít do role dávných vandrovních ,kteří s uzlíkem na zádech putovali mezi poli a lesy od vesnice k vesnici.

Putování zahájíme na železniční stanici Rybná nad Zdobnicí na lokálce která letos slaví 100. výročí založení ( home.tiscali.cz/zst.castolovice/trat023.htm ). K tomuto výročí potrvá v základní škole v Rokytnici ještě do konce srpna výstava ( www.rokytnice.cz/index.php?id=10305 ). Pod zastávkou příjemně šumí řeka Zdobnice a my stoupáme po žluté cestou poněkud rozbitou koňskými kopyty až po 0,5 km narazíme na rozcestí pod Hradiskem. Zde se dáme po červené vpravo širokou cestou vysokým lesem. Slunce zde v Jahodovském polesí čaruje se světly a stíny les se před chvílí probudil. Stále stoupáme až na okraj lesa kde se nám otevře výhled na pásmo oblých vršků Orlických hor.
Po okraji lesa dojdeme na rozcestí pod Jahodovou horou a zde již se pod námi rozprostírá vesnice Javornice. Sestoupíme nejprve k její části Betlém a pěšinou v louce pak do samotné Javornice. Na křižovatce v obci odbočíme 100m vpravo kde je domek v němž většinu svého života žil a tvořil Vojtěch Sedláček malíř venkova který měl tak rád tento kraj. Mezi jeho hosty v Javornici patřila i rodina našeho prvního prezidenta T.G. Masaryka. Dnes je v domku jeho muzeum otevřené od 1.5. do 31.10 denně kromě pondělí od 9 do 17 hod. Více o Javornici i Mistru Sedláčkovi na www.rychnovsko.cz/javornice/ .
Vrátíme se k červené a pokračujeme po ní silničkou s četnými výhledy k Orlickým horám za námi vidíme Javornici a Betlém posazený na úbočí Jahodové hory. Přes samotu Staňky dojdeme do vísky Přím. Zde z asfaltové cesty opět zabočíme do lesa. Procházíme přes samoty Přední a Zadní Ochoz s několika překrásnými chaloupkami. Vpravo výhled na vísku která jako by se po úbočí šplhala k samému nebi však je to také Nebeská Rybná. Z lesa vyjdeme na silnici spojující vsi Bělá a Nebeská Rybná přejdeme ji a stoupáme na návrší nad Bělou provázeni širokými výhledy vlevo do kraje vpravo na hory. Čeká nás nejdobrodružnější část putování. Cestu náhle přetíná ohrada za ní se pase skot. Značka nás navádí vlevo zde však žádná cesta není patrná jen několik let nekosená stařina. V ní po pár metrech nacházíme další značku. Ohradník se stáčí doprava přímo vedou pozůstatky jakési cesty - necesty značka nikde. Nemaje mapu nebo neznaje přibližný směr postupu asi budeme bloudit. Je zapotřebí držet se podél ohradníku až na návrší ke dvěma osamělým stromům. Nebo to risknout a projít po pohodlné cestě přímo přes pastvinu středem stáda.
Kousek za návrším nás čeká další šok: Zleva přichází zelená od Bělé směrovky jsou na stromě ukrytém v křoví až do poloviny své textové plochy zarostlé ve dřevě stromu. Souběh červené a zelené vede po návrší stále s výhledy na rozcestí tří silnic po jedné z nich sestoupíme k turistické chatě Kovárna na dalším „trojcestí“. ( www.turistickyweb.cz/podniky-detail.php?idpodniku=69 ) . Zde se můžeme občerstvit já jsem netušil že to na mnoho dalších následujících hodin bude občerstvení poslední.
Vracíme se až na návrší nad Bělou k těm hanebně zarostlým směrovkám. Zde musíme trochu pátrat po zelené značce která nás dovede na lesní pěšinu klesající k vísce Bělá s notně zchátralým kostelem sv. Jana Nepomuckého. Zde se neobčerstvíme hospoda Bělanka otevírá až v 19 hod. Já jsem pohrdl i dobrodiním krámku těše se na v mapě avizovanou hospodu v sousední vesnici ... a hořce jsem zalitoval. Z Bělé nás vede cesta mezi poli s výhledy na Jahodovou horu a táhlý Litický Chlum s telekomunikačním vysílačem. Scházíme opět do Javornice do její severní části (ves je dlouhá okolo 4 km). Zdejší hospoda otevírá až v 18 hod. chci-li dnes někam dojít nemohu čekat. A obchod? Ten má otevřeno pár hodin dopoledne - a odpoledne od 14.30 do 15.30 tedy celou jednu hodinu !
Stoupám tedy po silnici okolo lomu k osadě Čihadlo. Zde ze zelené doleva odbočuje žlutá. Projde mezi domky k hlavní silnici I. třídy kterou přejde. Lesní silnička by nás dovedla k myslivně u osady Jahodov (můžeme se dát po ní). Žlutá se stáčí na lesní cestu a mírně stoupá na rozcesí Nad Betlémem odkud vede krátká naznačená spojka k červené nad Javornicí po které jsme přišli ráno. Žlutá se stáčí vpravo jsme téměř na vrcholu Jahodové hory a sestupujeme k dříve zmiňované silničce k hájovně nad Jahodovem. Odbočujeme vlevo po zpevněné cestě mezi domky (převážně rekreační objekty) samoty Vršál. Lesem nás cesta dovede k osadě Hradisko. Lesní pěšinou pak sestoupíme na rozcestí Pod Hradiskem kde jsme ráno začínali.
Kruh se uzavřel. Můžeme sestoupit k zastávce v Rybné. Máme-li však síly a čas pokračujeme vpravo lesní cestou po červené k části osady Hradisko a dále k osadě Zakopánka. Procházíme touto osadou až odbočíme na pěšinu která nás svede na lávku přes řeku Zdobnici. Okolo rybníka dojdeme na okraj obce Peklo. Zde je zajímavý krytý most z 19. stol. Od mostu vede modrá k půl kilometru vzdálené železniční zastávce. Já však přecházím most a po 5 minutách dorážím k Pekelské hospodě. K útulnosti má tato hospoda dost daleko ( www.turistickyweb.cz/podniky-detail.php?idpodniku=70 ) po několika hodinách pochodu bez možnosti občerstvení rád ale beru zavděk tím co je. K železniční zastávce je to odtud 5 minut.

Celkem měří trasa asi 28 km.

nejnovější komentáře k výletu
Vkládat komentáře mohou pouze registrovaní a přihlášení uživatelé! - Zaregistrovat
elbunda
elbunda - 24. 06. 2007, 22:20

V pátek jedu na pracovní víkend do Rychnova pokud se zadaří tak se určitě zajdu někam podívat. Už jsem byl předem informován že je tam moc hezky tak jsem zvědav snad na to bude dostatek času!

autor: Pecho-it.cz & Foxlea Design & predevším Vy 2006.