www.turistickyweb.cz

foto1

Kostel Jména Panny Marie Křtiny

Jeskyně Kostelík

Býčí skála - nápisy na stěnách

Zobrazit všechny snímky >

Vzhůru do podzemí - to byl plán na sobotu 13.5.2006 kdy byly v rámci Dne parků otevřeny běžně nepřístupné jeskyně v Moravském krasu. Čekala nás především Býčí skála - a při té příležitosti jsme také chtěli navštívit kostnici ve Křtinách.

Sraz byl v osm hodin ráno v Brně na Staré osadě odkud do Křtin jezdí bus. Sešlo se nás deset což je účast nevídaná. Zařadili jsme do fronty a začalo nastupování na bus. Autobus vyrazil trochu se zpožděním protože tam byla opravdu spousta lidí. Za 45 minut jsme dojeli do Křtin - a tak něco o poutním místě Křtiny ze stránek mariánského poutního místa - krtiny.katolik.cz/uvod/main.html
Křtiny patří k našim nejstarším poutním místům. Podle starého vyprávění ve zdejším údolí křtili svatí Cyril a Metoděj a jejich žáci. Proto i starobylý název: Vallis baptismi - údolí křtu - Křtiny. Tradice říká: roku 1210 se zjevila Panna Maria Křtinská v blízké Bukovince na rozkvetlém kaštanu. První písemná zpráva je papežská listina z roku 1237. Největší rozkvět prožívaly Křtiny v 17. a 18. století. V první polovině 18. století byla postavena i nynější barokní svatyně dle návrhu architekta Giovanni Santiniho. Křtiny se v té době staly střediskem duchovní obnovy celé Moravy a byly nazývány: První Ave.

Když jsme ve Křtinách vystoupili šli jsme prvně zjistit odkdy bude kostnice otevřená - a když jsem zjistila že až od deseti domluvili jsme se že do kostnice tentokráte nepůjdeme. Prohlédli jsme si kostel zvonici křížovou cestu a vyrazili jsme po modré značce směrem na Býčí skálu. Někteří negativně komentovali to že jdeme do kopce ale za chvíli jsme byli nad Křtinami a pohodlnou polní cestou pokračovali na Habrůvku.

Z Habrůvky jsme pokračovali dál po modré na Býčinu. Ocitli jsme se na jedné z lesních cest Školního lesnického podniku MZLU Brno - jako vždy závora kterou naštěstí nikdy není problém podlézt obejít či přeskočit. Z lesa už to bylo co by kamenem dohodil a zbytek došel na novou asfaltku v údolí Křtinského potoka. Očividně jim potok v průběhu velké vody starou silnici spláhl - ačkoli teď bylo koryto potoka vyschlé bylo vidět že voda tam celkem hodně řádila...

Od potoka jsme vystoupali ke Kostelíku další jeskyni v údolí. Něco o ní ze stránek Cestovatele Toma - kras.unas.cz/mkstred/jos.htm
Jeskyni tvoří tunel který proráží vápencovou skálu v délce 31 metrů. Ze směru od Křtin vedou do jeskyně dva vchody oddělené pilířem třetí vchod se nachází se směru od Byčí skály. Všechny tři chodby které jsou velmi vysoké (až 8m) se spojují v obrovské prostoře podobné kapli s velmi vysokým stropem v němž je umístěno okno kterým sem shora také vniká denní světlo. Z hlavní síně v jednom z rohů jeskyně směrem k údolí začíná chodba velmi malých rozměrů tzv. plazivka. ... V okolí Kostelíka se nachází několik menších osamocených věží tzv. hřebenáčů.

Prošli jsme jeskyní a seběhli jsme k Býčí skále. Tam nás celkem nemile překvapilo množství lidí tam se nacházejících - ale byli jsme pevně rozhodnutí se do jeskyně dostat. Zašli jsme si pro lístky a zjistili jsme že naše prohlídka začíná až za hodinu - v 11:45. Takže jsme se vydali čekat do občerstvení v Josefově. Po doplnění energie jsme se vrátili k Býčině.
Tam se nás v podstatě hned ujal pan průvodce a nás čekal výlet do jeskyně - nebyla jsem oblečená zrovna nejlíp pravda - kraťasy nejsou do jeskyně to pravé ořechově. Ale prohlídka jeskyně stála za to. Sice byla všude voda a bahno ale to vůbec nevadilo. Viděli jsme spoustu zajímavých věcí - nápisy na skalách ze začátku 19. století obrys Československa jezírko hluboké asi 15 metrů a taky dvě pamětní desky. Pak už bylo na čase se vrátit z jeskyně ven aby tam nebylo moc lidí. Doporučuju jeskyni při některé další příležitosti navštívit - to prostě stojí za to.

Po vylezení z jeskyní jsme byli rádi za to že bylo teplo a sluníčko. Docela to pomohlo. Co nás ten den překvapilo bylo množství veteránů které se v Josefovském údolí pohybovalo. Autobus pendlující mezi Adamovem a Křtinami hasiči...

Po Býčině jsme pokračovali po modré dál na Adamov - a zastavili jsme se v jeskyni Jáchymka. Šli jsme dovnitř na prohlídku protože i ta byla otevřená. Měli jsme možnost vidět původní krápníkovou výzdobu propast a zase spoustu bahna - tentokráte si to odneslo oblečení nás všech. Stejně jako Býčí skálu i tuhle jeskyni můžu jen doporučit.

Čekala nás ještě jedna zastávka u huti Františka. Muzeum i huť samotná stojí za to oboje bylo přístupné - a taky tam byla spousta lidí. Ale dali jsme si chvilku pauzu a pak už jsme razili do Adamova na vlak...

Trasa: Křtiny - Býčí skála - huť Františka - Adamov
Délka: 10,5 km
Hodnocení: Tahle trasa stojí za to za jakéhokoli počasí...

nejnovější komentáře k výletu
Vkládat komentáře mohou pouze registrovaní a přihlášení uživatelé! - Zaregistrovat
Puding
Puding - 31. 07. 2006, 13:30

Vidět jinak nepřístupné jeskyně byl opravdu zážitek. Vřele doporučuju všem co to letos propásli aby to příště napravili. :o)

autor: Pecho-it.cz & Foxlea Design & predevším Vy 2006.