www.turistickyweb.cz
jméno: heslo: Zapomněl/a jsem heslo

Putování po Jizerských horách dnes začínáme na Smědavě. Je to turistická chata asi 5 km nad Bílým Potokem pod Smrkem při silnici z Bílého potoka přes Souš do Desné. Bývá východištěm k túrám na Smrk na Jizerku či k rašeliništím Jizery.

Z Frýdlantu v Čechách sem jezdí v letní sezoně autobus:

V pracovní dny: od 1.7. do 1.9. v 9.00
O víkendech: od 28.5. do 1.10. v 8.30 12.25 16.15
Jízda na Smědavu trvá z Frýdlantu necelou hodiny možno přistoupit v Raspenavě Luhu Lužci Hejnicích Bílém Potoce. Z Liberce se nejlépe dostaneme k prvnímu autobusu vlakem v 8.00 - s přestupem v Raspenavě do Hejnic zde je autobusová zastávka poblíž vlakové. Autobus veze i přívěs na jízdní kola.

V den naší cesty byl autobus plný že by v něm jablko nepropadlo. Když tu sílu turistů i kol autobus na Smědavě vyložil hodně lidí zamířilo k turistické chatě dát si před túrou drobné občersvení. Ale kdepak to! Chata otevírá až více než hodinu po příjezdu jediného autobusu. Příklad absolutního pohrdání obyčejným turistou ! (Hodnotím na turistickyweb.cz/podniky-detail.php?idpodniku=54).

Vyrážíme tedy směrem na Jizerku. Je možné zvolit poněkud delší cestu terénem po červené přes sedlo Předěl a přes Pytlácké kameny nebo komu nevadí pochodovat po asfaltu po silničce bez automobilového provozu. Tudy jezdí i davy cyklistů ale silnička je dost široká pro ně i pro nás pěšáky. Nejprve máme pěkné výhledy za zády: zleva Jizera Smědavská hora a Smrk se zánovní rozhlednou a s „Nebeským žebříkem“. Tak je nazývána velice strmá pěšina stoupající průsekem k vrcholu Smrku. Přehoupneme se přes kopec a otevírá se nám úžasný výhled na Bukovec což je nejbližší zalesněný kopec nad osadou Jizerka a na panoráma Krkonoš s dominantní polskou boudou „Wawel“ na obzoru. Vlevo vidíme skalnatý útvar - Pytlácké kameny kudy vede druhá varianta této trasy. Asi po 5 km přicházíme k osadě Jizerka ( www.jizerka.cz/ ). Doprava odbočuje naučná stezka rašeliništěm můžeme na ni odbočit stezka přichází rovněž na Jizerku. Na Jizerce máme několik možností občerstvení já dávám už tradičně přednost Pešákovně ( www.sweb.cz/chata.pesakovna/ ).
. Je to útulná chaloupka první na Jizerce ve směru od Smědavy. Levná a kvalitní kuchyně určitě nezklame oko potěší třeba sbírka zvonečků zavěšených pod stropem. (hodnotím na turistickyweb.cz/podniky-detail.php?idpodniku=53)
Téměř naproti se nachází Hnojový dům. Je to dům postavený na bývalém hnojišti kde dlouhá léta žil světoběžník německého původu Gustav Ginzel. Ve svém domě rád uvítal okolojdoucí turisty a pochlubil se jim s kuriozitami které přivezl ze svých cest. Dnes je Hnojový dům zavřený a nemocný pan Ginzel tráví podzim svého života u příbuzných v Německu.
Dojdeme do středu osady Jizerka kde můžeme v létě o víkendech navštívit muzeum ve zdejší bývalé škole. U bývalé sklárny (Jizerka bývala sklářskou osadou) odbočíme po žluté vpravo. Předtím můžeme absolvovat ještě asi 3 km dlouhou naučnou stezku na Bukovci. Žlutá z Jizerky nás vede přes skalnaté návrší s výhledy zpět na Jizerku a vpravo na horu Jizera. Po překonání návrší sestupujeme lesem kde se nám vlevo otevírají výhledy na přehradu Souš ( jizerky.jinak.cz/sous.php ) jinak též Darré (zkomolenina německého dürre = suchý) která je zásobárnou pitné vody proto je zde pásmo ochrany vodního zdroje I. stupně a odbočení z turistické značené trasy je zakázáno. Přecházíme již v úvodu zmiňovanou silnici Smědava - Desná. Můžeme si po ní udělat odbočku k asi 2 km vzdálené hrázi přehrady.
Žlutá z této silnice pokračuje po mostku přes Černou Desnou poblíž vzdutí nádrže. Překonáme další kopec a sestoupíme k bývalé hrázi přehrady na Bílé Desné ( jizerky.jinak.cz/bila_desna.php ). Obě přehrady byly propojeny 2 km dlouhou vyrovnávací štolou. Přehrada na Bílé Desné však vinou špatně provedených stavebních prací v září 1916 nevdržela nápor vody protrhla se a více než čtvrt milionu kubíků vody se řítilo úzkým skalnatým korytem na městečko Desná. Voda s sebou vzala desítky chalup a domů v Desné 62 lidí katastrofu zaplatilo svými životy. Podél Bílé Desné sestoupíme na okraj městečka Desná. Na samém začátku nás zaujme penzion Na konci světa kde se můžeme jednoduše občerstvit. Chceme-li se vydat na procházku s čtyřnohým přítelem a žádné vhodné zvířátko nevlastníme tady Na konci světa nám za mírný poplatek zapůjčí kozu i s vodítkem a obojkem. Pokračujeme až do centra města Desná ( www.mesto-desna.cz/ ) kde stojí za zhlédnutí překrásná secesní Riedlova vila. Uvnitř je mateřská škola knihovna infocentrum i jakési minimuzeum které také stojí za vidění. Jen ta paní průvodkyně je nějaká divná... Proč ? O tom víc píšu na webu turistických známek ( www.turisticke-znamky.cz/znamka.php?id=796 ).
Naše putování můžeme zakončit třeba U Martina což je příjemná hospůdka v dřevěném domku asi 500 m za Riedlovou vilou při hlavní silnici.
Z Desné můžeme odjet četnými autobusy nebo po technické památce - ozubnicové železnici Tanvald - Harrachov. Ozubená kolej uprostřed je zde sice zachována ale jen pro nostalgické jízdy dnešní vlaky ji pro zdolávání prudkého stoupání již nepotřebují.

Trasa měří asi 17 km (přes pytlácké kameny 20) + příp. odbočka na Bukovec a zpět 3 km k hrázi Souše a zpět + 4 km) a je dobře sjízdná i na kole v zimě na běžkách.

cyklobus z Frýdlantu přijel na Smědavu

Bukovec nad osadou Jizerka, v pozadí Krkonoše

osada Jizerka, vpravo Pešákovna

sbírka zvonečku na Pešákovně

Hnojový dům na Jizerce

osada Jizerka

Černá Desná napájí nádrž Souš

Protržená přehrada na Černé Desné (vlevo zbytky hráze)

Riedlova vila v Desné

Přehrada Souš (Darré) na Černé Desné

nejnovější komentáře k výletu
Vkládat komentáře mohou pouze registrovaní a přihlášení uživatelé! - Zaregistrovat
K tomuto zápisu zatím nebyl přidán žádný komentář!

autor: Pecho-it.cz & Foxlea Design & predevším Vy 2006.